środa, 15 czerwca 2011

539.



PL:
Catherine Opie opisuje siebie jako "swego rodzaju zakręcona dokumentalistke, fotografke i spolecznice". W polowe lat '90 dla projektu "Portrety" Opie sfotografowała swoich wytatuowanych i poprzekluwanych przyjaciol ze srodowiska s/m (transwestytów, transseksualistki, drag queens, body modyfikatorów i innych traktujacych cialo jako pole do seksualnych i estetycznych esperymentow) zachowujac jednak pelna dyscypline fotograficzna i stosujac sie do prawidel sztuki, a wiec zgodnie z normami fotografii portretowej i studyjnej, by przedefiniowac normy heteroseksualnosci i heterotozsamosci. Mimo ze bohaterowie fotografii wciaz dla przecietnego widza sa dosc "egotyczni", Opie lagodzi to uczucie oszczedna kompozycja zdjecia, klasycznymi pozami i cieplym tlem.
Wiecej na guggenheim.org/opie

ENG:
Catherine Opie descibes herself as "kind of a twisted social documentary photographer". In mid-1990's, she created the Portrait series for which she photographed her tattooed and pierced friends within Los Angeles' s/m community (transvestites, female-to-male transsexuals, drag queens, body manipulators and others who pioneer the body as a site of sexual and aesthetic experimentation) with great solemnity and formality, thereby using historical norms of studio portraiture to upend heterosexual norms of identity and sexuality. Although for many viewers these subjects represent the exotic “other,” Opie's photographs visually resist such simplistic voyeurism through their controlled composition, regal poses, and lush studio backdrops.
More to be found at guggenheim.org/opie