środa, 2 marca 2011

456.




PL:
W eseju "Jednowymiarowa sztuka Andy'ego Warhola" autor Benjamin Buchloh tak opisuje "Wytatuowaną kobietę trzymajacą różę":
"Wizytówka zaprojektowana przez Andy'ego Warhola na kawałku jasnozielonego papieru, wysyłana klientom, prezesom, oraz agencjom reklamowym około 1955 roku, przedstawia cyrkówkę trzymającą ogromną różę. Skąpy strój ukazuje ciało wytatuowane w ponad czterdzieści różnych nazw marek i znaków firmowych. Poczynając od Armstrong Tires do Wheaties, od Dow Chemicals po PepsoDent, zauważyć tu można także puszkę Zupy Pomidorowej Hunta, którą w swoim portfolio z 1967 roku, Warhol przedstawi już jako trójwymiarową, a także loga Chanel Nr. 5 i korporacji Mobil, oba trzydzieści lat potem w formie sitodruku staną się częścią projektu zatytułowanego "Reklamówki".

Twarz cyrkówki zdobi tylko jeden tatuaż, uszlachetniający jej urodę wieniec laurowy okalający literę L, symbol marki samochodów Lincon. Na halce wystającej spod gorsetu autor tej niezwykle interesującej pracy przedstawia się zwięźle, w odręcznie skreślonych słowach: Andy Warhol Murry Hell 3-0555"


ENG:
In his essay "Andy Warhol's One-Dimensional Art" the autor, Beniamin Buchloh writes about "Tattoo Woman Holding Rose":
A calling card designed by Andy Warhol on a scroll-size sheet of light green tissue paper, mailed to clients, patrons, and advertising and design agencies around 1955, depicts a circus artiste holding a giant rose. Her tightly cropped costume reveals her body to carry an overall tattoo featuring over forty corporate logotypes and brand names. Ranging from Armstrong Tires to Wheaties, from Dow Chemicals to Pepsodent, the brands displayed on the body include Hunt’s Tomato Catsup, which would literally pop up as a three-dimensional can in Andy Warhol’s Index Book in 1967, and Chanel No. 5 and the logo of the Mobil corporation, both of which would resurface thirty years later in his portfolio of silkscreen prints entitled "Ads".

The face of the artiste bears a single tattoo, ennobling her doll-like features with a laurel wreath wound around the majuscule L for Lincoln (the car). The costume’s lower part, its slip, carries an inscription in the faux naïf script that had already endeared its author to his clients (ad men, women, and “art” directors), simply stating:Andy Warhol Murry Hell 3-0555"